Tijdens het eten is ons metabolisch systeem bezig met het verwerkingsproces van voedsel. Dit metabolisch systeem is niet beperkt tot spijsvertering, maar omvat alles waarbij verwerking plaatsvindt. Daarbij hoort ook verwerking van mentale en emotionele indrukken en het omzetten van voedingsstoffen naar weefsel.
Alles dat we betrekken tijdens het eten wordt daardoor ook automatisch in onze belichaming verwerkt. Wees daarom bewust van hetgeen je ziet, hoort, voelt, zegt en doet tijdens het eten. Want dit gaat dus ook mee in het verwerkingsproces.
Men zegt daarom ook voor een reden: “You are what you digest.”, hetgeen betekent “Je bent wat je verteert.” Wees daar beducht op en omring je met rustgevende en positieve invloeden tijdens het eten. Televisie kijken, werken, lopen, veel praten zijn meestal stressvolle of afleidende zaken tijdens het eten. Denk eraan: het brein eet mee en wilt zich ook bezighouden met het verteren van de maaltijd. Alle aandacht op de maaltijd vestigen heeft niet alleen maar een gunstige invloed op de productie van de spijsverteringssappen, maar geeft ook een veel intensere waardering en een gevoel van dankbaarheid voor het voedsel. Je ervaart de smaak, de liefde waarmee het gemaakt is en het simpele feit dàt er een bord voor jouw neus staat veel intenser. En dat is pas echt leven in het nu!
Wat te doen als we in een groep zitten te eten (uiteraard in een restaurant zonder teveel lawaai)? Beperk de interactie tot een minimum, wissel het af met de ander en houd het bij positieve zaken. Vooral dat laatste. In stilte een moment delen is vaak nog belangrijker dan alleen maar praten met elkaar in deze hectische tijd. Er kan meer en makkelijker gesproken worden na de maaltijd.
Leef in het nu en richt jouw geest volledig op het voedsel en de mensen met wie je dat moment deelt. Beperk de interacties met de anderen wel tot een minimum, want in stilte met elkaar zitten eten is ook een bijzonder vorm van een moment delen. Daarmee versterk je het heilzame effect van een maaltijd enorm.