Het opdoen van stressvolle indrukken vooraf, tijdens en vlak na het eten brengt het lichaam in een stressvolle toestand. Volgens de Ayurveda komt deze stress ook mee het lichaam in. Daarnaast verstoort dit ook de productie van de spijsverteringssappen, waardoor het eten onvoldoende verteerd wordt en er vervolgens half verteerde stoffen in de darmen achterblijven. Dit noemen we in de Āyurveda ” āmā ” ofwel stofwisselings-slakken. Aangezien dit er niet hoort, verstoort dit tal van processen in het lichaam en kan het chronische ontstekingen in de hand werken. Het is bijvoorbeeld een voedingsbodem voor ongewenste bacteriën in de darmen. Maar het rottingsproces van deze āmā geeft ook productie van schadelijke stoffen die in het bloed terecht kunnen komen of de darmwand kunnen aantasten die dan meer doorlaatbaar wordt. Dit geeft ook transport van dezelfde āmā naar andere organen. Deze doorlaatbaarheid resulteert wederom in andere ongewenste stoffen in de diepere weefsels van het lichaam, ook classificeerbaar als āmā. Het lichaam wilt dit vervolgens opruimen middels o.a. ontstekingsprocessen. Dit kan een risicofactor vormen voor het krijgen van auto-immuunaandoeningen oftewel chronische ontsteking die op hun beurt veel problemen veroorzaken.

Filter elke activiteit (ook mentale en emotionele) op dat je doet tijdens het eten. Als het niet ervoor zorgt dat de geest tot rust komt, laat het dan weg.
Enkele voorbeelden om eventueel weg te laten: werk, een stressvol televisieprogramma (nieuws), een agressieve film (een leeuwin jaagt ook niet terwijl zij eet) of een negatief gesprek. Daarmee voorkòm je dat het lichaam in vechtmodus komt en van het voedsel juist schadelijke stoffen produceert!